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Chatbots | ||||
Chatbots arbeiten grundsätzlich nach dem Stimulus-Response Prinzip. Die Eingabe des Users wird eingelesen und auf das Vorhandensein von Reizwörtern untersucht. Wird ein Reizwort gefunden, wird die Antwort nach einen bestimmten Regeln generiert und ausgegeben. Reizwörter und die dazugehörenden Regeln bilden das Skript eines Chatbots. Dieses Skript ist nicht Teil des Programms, es kann extern in einer Datenbank oder einer Datei gespeichert werden. Weizenbaums Definition der größten Probleme bezüglich Chatbots lautet wie folgt: „The
fundamental technical problems with which ELIZA must be preoccupied are
the following:
A.L.I.C.E ein 1995 mittels SETL und 1998 nach Java portierter
Chatbot verwendet für seine Skripts AIML (Artifical Intelligence
Markup Language), eine Erweiterung von XML.
Weitere Tricks der Chatbots zeigt Julia, ein Bot der auf MUDs (Multi
User Dungeons) zugeschnitten ist: “Julia
repeats the user’s input in the response. This is the same principle
ELIZA uses and is very useful to trick the user into thinking that the
bot is actually listening to them. It is also useful when the input
string contains no keywords. Julia
sometimes admits ignorance. This also tricks the user into believing
they are chatting to a human being. Julia
simulates human typing. We believe the trick of delaying output and
introducing typing errors is the most convincing of all. This is
achieved by buffering the output. However, as we knew we were talking
to a bot, its effect was not as noticeable. Julia’s
responses are selected at random. This is similar to the way humans
respond. We will incorporate a number of responses for each keyword,
varying in detail. This will mimic the response of a human. Another
example shows how Julia can "understand" the conversation. User
whispers: `how are you feeling?' to Julia. In the user’s second response there is no reference to the first response. The reference was implicit. The user simply asks "Why Julia?" This required the understanding of the conversation. If Julia did not have this discourse model the input would simply have been parsed and not carried the conversation on"[CHAT]
[ELIZA] http://web.mit.edu/STS001/www/Team7/eliza.html [ALICE] AIML - Primer
[CHAT] Research into Chatterbots
- http://members.fortunecity.com/ikarydis/research.htm | ||||
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